Welkom

Mijn naam is Tjeu. Een ontelbare woordenstroom heb ik in mijn leven al gedeeld. Met vrienden, lezers, leerlingen, collega's en onbekenden. Vol liefde, emotie, soms met woede, dan weer met grote dankbaarheid. In boeken, op schoolborden, in trendy magazines, tijdschriften en nu online. Voor mij, voor jou.



woensdag 20 oktober 2010

Wijsheden

In de linker binnenzak van mijn colbert, dicht bij mijn hart, is altijd plek voor een fraai vormgegeven notitieboekje van Moleskine. Een cadeautje van Brainstudio, ooit dankbaar in ontvangst genomen bij een cursus Leer als een speer. Daarin schrijf ik uitsluitend mooie citaten & inspirerende ideeën of uitdagingen.

Gisteren zat ik in Den Bosch met het team van Slimmerkunde bij elkaar, dat het onderwijs wil versterken (prachtige woordkeuze van Fanny Koerts als alternatief voor vernieuwen/veranderen) als het gaat om de digitale vaardigheden van leerlingen. Een bijzondere club mensen, die als levensfilosofie hebben dat je kennis vooral moet delen. Daarom sla ik voor de eerste keer voor een wat groter publiek dat boekje open en maak u deelgenoot van een aantal genoteerde brein- en zielbrekers:

* Als het leven een schilderij was en jij was de schilder, wat zou jij schilderen?'
* Waarvoor zou je kiezen: een kort, krachtig leven waarin je iets voor de mensheid achterlaat of een lang leven waarna je niets achterlaat?
* Je zult snel de ladder opgaan, dan over de muur kijken en tot de conclusie komen dat het uitzicht je niet bevalt.. (metafoor voor te snelle, niet goed doordachte veranderingen)
* Geluk is de ervaring van vreugde, tevredenheid en welzijn, gekoppeld aan het gevoel dat het leven goed is en de moeite waard.
* Werken aan je geluk is de best betaalde baan die je ooit zult krijgen.
* Het echte geheim is dat je altijd kunt kiezen hoe je de werkelijkheid ziet, ervaart en interpreteert. Dat bepaalt of je geluk en rust zult vinden.
* Ze kunnen alles van je afnemen, behalve wat je denkt.

En nog eentje dan:
* Iemand ging op zoek naar de ideale vrouw en vond die ook. Een probleem: die vrouw bleek op zoek naar de ideale man en wees hem af... Oftewel: streven naar perfectionisme heeft geen zin.

Het wordt tijd dat ik mijn boekje zelf ook eens wat vaker weer vanaf het begin doorlees...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten