Welkom

Mijn naam is Tjeu. Een ontelbare woordenstroom heb ik in mijn leven al gedeeld. Met vrienden, lezers, leerlingen, collega's en onbekenden. Vol liefde, emotie, soms met woede, dan weer met grote dankbaarheid. In boeken, op schoolborden, in trendy magazines, tijdschriften en nu online. Voor mij, voor jou.



donderdag 28 oktober 2010

The Future

Prachtig, al die mooie reacties op mijn blog 'Leukeritis' van gisteren. Ze hebben even voor nog meer onrust in mijn hoofd gezorgd, omdat ik over al die waardevolle tips goed wil nadenken... Maar ik ben ervan overtuigd dat ze me uiteindelijk zullen helpen in mijn persoonlijke zoektocht naar meer rust in ziel en hoofd.
Veel heb ik gehad aan een gesprek over leukeritis met Nico, een wijze interim-manager op mijn werk. Hij gebruikte daarbij het boek Siddartha van Hermann Hesse als vertrekpunt. Omdat ik het nog moet lezen, gebruik ik de boekbeschrijving van bol.com als instrument om de inhoud van dit boek op hoofdlijnen met je te delen:
Siddhartha is het verhaal van een brahmanenzoon die zijn leven wijdt aan de zoektocht naar de essentie van het leven. Eerst wordt hij asceet en zoekt zijn heil in meditatie en vasten, dan wordt hij bedelmonnik en maakt kennis met Boeddha. Vervolgens stort hij zich in de wereldse liefde, rijkdom en bezit, totdat hij voelt hierin ten onder te zullen gaan. Ten slotte bereikt Siddharta de grote rivier, symbool van harmonie en vergankelijkheid. In de hut van de oude veerman leert hij de wereld der dingen lief te hebben en te begrijpen. Het romantische en rebelse levensgevoel dat uit Hesses werk spreekt, is van alle tijden en weet iedere generatie opnieuw te verleiden.

De conclusie aan het einde van het gesprek was dat ik niet op zoek moet gaan naar rust en geluk buiten mezelf, maar alleen heel dicht bij me en vooral in mezelf zal moeten vinden. Het is een uitdaging die ik aanga door me in elk geval al eens de komende tijd op niet al te veel verschillende zaken te focussen. Te beginnen maandag aanstaande als er op mijn werk een nieuwe, zware klus wacht die al die gerichte aandacht ook verdient.

Nu we het toch over boeken hebben, ik kreeg van een stel creatieve jongens gisteren een prachtig vimeo-filmpje over The Future of the book dat ons geweldig zal helpen met het filteren en delen van alle beschikbare kennis op het web en zeker ook van invloed zal zijn op hoe we ons onderwijs straks organiseren. Klik maar eens hier. En wat ik je zeker ook niet wil onthouden, is de tip over de
eerste herinneringen van Anna Enquist, Douwe Draaisma, Frank Meester, Bernlef, Sana Valiulina, Nelleke Noordervliet, Wim Brands, Nicolaas Matsier en Bert Keizer. Te vinden op die prachtige site http://www.vergeetboek.nl/

Geen opmerkingen:

Een reactie posten