Welkom

Mijn naam is Tjeu. Een ontelbare woordenstroom heb ik in mijn leven al gedeeld. Met vrienden, lezers, leerlingen, collega's en onbekenden. Vol liefde, emotie, soms met woede, dan weer met grote dankbaarheid. In boeken, op schoolborden, in trendy magazines, tijdschriften en nu online. Voor mij, voor jou.



zondag 24 oktober 2010

Dromen moet

Dromen moet. Het is niet alleen door mij bedachte rubriek in het mooie blad Puurzaam, waarin bierbrouwerij Gulpener de lezer laat voelen wat maatschappelijk verantwoord ondernemen inhoudt als het meer dan een marketinginstrument is. Het is ook mijn vaste levensovertuiging. Daarin word ik graag bevestigd door initiatieven van anderen. Zoals die van mijn vriend Dan Lumey. Een dichter en dus dromer pur sang. 20 jaar geleden stond hij voor familie, vrienden, aanhang en theaterliefhebbers al een keertje met een avondvullend theaterprogramma op de planken. Aan het einde van die avond kondigde Dan aan dat ooit zijn tweede theatershow 'Op plaatstaal bloeien rozen' zou heten. Jaren kwam het er niet van, maar van binnen bleef het branden en nu moet het op 18 november gebeuren. Precies zoals hij het altijd gedroomd heeft: in een uitverkochte hoofdzaal van het Parkstad Theater in Heerlen. Dus in een zaal met veel rode pluche, optimale theatertechniek en vooral een levensgroot podium om al zijn dromen vorm te kunnen geven. Deze droom werkt zo inspirerend op veel mensen, dat er geen kaartje meer beschikbaar is. Hoewel Dan zelf nog een redelijke digibeet is, heeft hij nu toch ook een eigen website (http://www.danlumey.nl/).

Een andere site met een hoog 'droomgehalte'wil ik u zeker ook niet onthouden. Eerder schreef ik hoe de schrijvers van de nieuwe methode Slimmerkunde over digitale vaardigheden tijdens dat proces allerlei verbindingen met elkaar aangaan. Dit geldt nu ook voor Erno Mijland en Lex Hupe. Zij weten uit eigen ervaring dat kinderen met wat uitdaging en stimulering van volwassenen heel goed in staat zijn om 'verrassend mooie gedachten en inzichten te formuleren'. Dus doet het duo op hun site een oproep aan volwassenen om de komende tijd filosofisch getinte vragen voor kinderen te bedenken en in te sturen. Een goed moment misschien om uw eigen droom eens als een vraag aan een kind voor te leggen? Klik hier voor die site. En laat u daarbij vooraf inspireren door een filmpje, dat ik van collega-blogger Karin Ramaker heb gekregen over hoe wij als volwassenen vaak met creativiteit bij kids omgaan: 'Rozen zijn rood en blaadjes groen.'

3 opmerkingen:

  1. Deze vind je vast ook mooi Tjeu: http://filmpjesinjepresentatie.blogspot.com/2010/01/kijk-blijf-kijken-en-kijk-nog-wat.html

    BeantwoordenVerwijderen
  2. dat filmpje bracht tranen in mijn ooghoeken die ik steeds wegknipperde. wat een ontzettend naar gevoel bracht me dat; het kindje die verdrietig terugkwam uit zijn strafhoek en zei wat de juf wilde horen ...

    bij een ander blog (even kwijt welke) over onderwijs vroeg iemand wat je een goede onderwijzer vond. ik reageerde door te zeggen dat een goede leraar een kind laat groeien. ...

    BeantwoordenVerwijderen