Welkom

Mijn naam is Tjeu. Een ontelbare woordenstroom heb ik in mijn leven al gedeeld. Met vrienden, lezers, leerlingen, collega's en onbekenden. Vol liefde, emotie, soms met woede, dan weer met grote dankbaarheid. In boeken, op schoolborden, in trendy magazines, tijdschriften en nu online. Voor mij, voor jou.



zondag 10 oktober 2010

Create more impact

Wat is Slimmerkunde? Die vraag krijg ik na het starten van deze blog ook online gesteld. Het antwoord begint al drie jaar geleden. In die tijd bedacht en schreef ik Gelukskunde. Een module om leerlingen te leren hun gevoelens te uiten en dichter bij zichzelf te laten komen. Maar ook om hen te laten ontdekken hoe je door heel bewust keuzes te maken je leven in positieve zin kunt veranderen. Docenten als de enorm betrokken Theo Wismans zijn er op 'mijn' Charlemagne College elke dag mee aan de slag en het werkt. Als een olievlek breidt dit gedachtegoed zich over Nederland uit. Kijk maar eens op http://bit.ly/8XNjU6


Na mijn ziekte van enkele jaren geleden nam ik me voor om een bescheiden voetdruk achter te laten in het Nederlandse onderwijs. Zoals ik dat eerder al heb gedaan in de voetbalwereld door het vakblad De Voetbaltrainer en sportboeken met en over o.a. Rinus Michels, Foppe de Haan, Louis van Gaal, teambuilding en jeugdvoetbal. Door Gelukskunde gaf ik voor de eerste keer concreet vorm aan die nieuwe uitdaging. Slimmerkunde is het logische vervolg. Opnieuw staan vaardigheden van leerlingen centraal. Waren dat bij Gelukskunde vooral sociaal-emotionele, bij Slimmerkunde gaat het om het ontwikkelen van digitale vaardigheden, die je slimmer laten leren én leven.


Maar wat voor mij minstens zo belangrijk is: bij dit project heb ik zoveel boeiende, interessante en fijne mensen mogen ontmoeten, dat ik als mens in korte tijd enorm gegroeid ben. Opeens mag ik deel uitmaken van een wereld waarin het weer eens gaat om idealen, voornamelijk van jonge mensen, die hun winst vooral zoeken in het delen. Van kennis, ideeën, concepten, idealen en mooie en  waardevolle dingen in het leven. Zij ontwierpen onbewust een fantastische variant op de levensmodule Gelukskunde voor mij persoonlijk. Deze blog wil ik op mijn beurt vooral gebruiken om die ervaringen weer met mijn volgers te delen. Heel regelmatig zal ik je meenemen naar deze spannende wereld, waarbij de waardebepaling van initiatieven doorgaans pas achteraf wordt bepaald.


Vandaag kom ik dan uit bij een initiatief van Abdul Advany uit Amsterdam. In de week van de herfstvakantie (vanaf 18 oktober) laat hij online 60 sprekers aan het woord die precies 60 seconden hebben om zich te buigen over thema's als slimmer werken, kennis delen, klantparticipatie, open innovatie, creativiteit en leiderschap. Zijn motivatie: "Een eigen poging om een verschil te maken." Je kunt alles volgen en ook nog eens in pdf's nalezen als je naar de site http://createmoreimpact.com/ gaat.


Meer mensen ontmoeten, die mij inspireren? Abonneer je dan op mijn dagelijks online magazine: http://paper.li/tjeuseeverens. Of kom regelmatig terug op deze blog. Wil je ook meteen oefenen met delen? Gebruik dan van een de buttons op de volgende regel, die daarvoor speciaal bedoeld zijn...:)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten