Welkom

Mijn naam is Tjeu. Een ontelbare woordenstroom heb ik in mijn leven al gedeeld. Met vrienden, lezers, leerlingen, collega's en onbekenden. Vol liefde, emotie, soms met woede, dan weer met grote dankbaarheid. In boeken, op schoolborden, in trendy magazines, tijdschriften en nu online. Voor mij, voor jou.



zondag 31 oktober 2010

Omgeving

Op het matje geroepen worden. Als je innovatief bent, gebeurt dat je nogal wat keren in het leven, zeker als je overtuigd bent dat jouw nieuwe actie past binnen het kader: 'voor zinvolle dingen bied ik liever achteraf mijn excuses aan dan dat ik vooraf om toestemming vraag.' Dus niet wachten op het voorspelbare bureaucratische proces binnen een organisatie, maar gewoon doen als je zeker weet dat jouw plan van toegevoegde waarde is.
Door dat eigen(zinnige) kader heb ik al heel wat in mijn leven teweeggebracht. Vaak waren mensen daar blij mee, soms werden ze kwaad, voelden ze zich in hierarchie gepasseerd of was ik een bedreiging. Voor mij is dat zelden een reden geweest om niet door te zetten. Bijvoorbeeld als ik vond dat we bij een brainstormronde een inspirerende omgeving moesten opzoeken. Voor mij is dat vaak een basisvoorwaarde, al vonden mijn 'bazen' dat vaak onnodig geldverspilling, zeker als ze achteraf alleen de rekening zagen.... Met excuses natuurlijk dat ik hen niet tijdig had ingelicht over die mooie bijeenkomst.
De afgelopen week werd ik alweer een keer bevestigd in die aanpak. Zo beleefde ik met brugklassers van diverse scholen een prachtige ochtend in het Glaspaleis in Heerlen, waar de omgeving, een iPad en een laptop voldoende hulpmidelen waren om deze leerlingen, van praktijkonderwijs tot tweetalig vwo (!),  te laten nadenken over onderwijs. Twee dagen later herhaalde ik dat met een aantal creatieve docenten in de inspirerende omgeving van C-mill in Heerlen en ook die meeting leverde pure winst op.

Een keer per maand kom ik met Egid en Leo bij elkaar, twee vrienden met wie ik dan steeds op een andere locatie ideeën en ervaringen uitwissel. Deze keer was Egid aan de beurt en hij bracht ons naar een stadspark in volle herfstkleuren midden in Aken met een restaurant boven in de top van een toren dat stiekem ronddraait en je zo op een aparte manier laat genieten van het immense uitzicht op de Euregio. Meer is dus niet nodig voor twee perfecte inspiratie-uurtjes, die ook voor deze blog en dus voor de lezer enkele bijzondere links heeft opgeleverd. Laat je verrassen door deze juweeltjes:

Zo zou onderwijs moeten zijn
Mankind is No Island
De dirigent (met dank aan Ruud)
Leiderschap en ethiek

Zo, nu moet ik snel stoppen, want Annet is jarig. Dus snel de kamer omtoveren in een intieme danszaaltje en samen schuifelen op Arno Adams Kus mich dan, onze gekoesterde variatie op 'Lang zal ze leven'.

2 opmerkingen:

  1. Tjeu, dank, mooie herkenbare woorden. Vrijheid van denken start in een vrije omgeving, waarbij je niet afgeleid wordt door ruis maar waar je afgeleid wordt door de schoonheid om je heen. Dat zijn de plekken waar "denken" kan groeien. Als je daarbij ook nog kunt delen. Dat is voor mij het recept van "co-creatie" en groei. Dank voor deze blog

    Grt Leo

    www.leocrombach.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  2. vandaar dat je mijn eigenwijzigheid begrijpt. ;-)

    ik heb me helaas in eerdere situaties op creatief gebied te vaak laten tegenhouden. dat laat ik me nu niet meer gebeuren.

    BeantwoordenVerwijderen