Welkom

Mijn naam is Tjeu. Een ontelbare woordenstroom heb ik in mijn leven al gedeeld. Met vrienden, lezers, leerlingen, collega's en onbekenden. Vol liefde, emotie, soms met woede, dan weer met grote dankbaarheid. In boeken, op schoolborden, in trendy magazines, tijdschriften en nu online. Voor mij, voor jou.



maandag 27 december 2010

Lijstje 3: citaten

Ja, ik weet het. Om alle leuke en handige tips op te slaan, zou ik Evernote op mijn iPhone moeten gebruiken. Maar vergeef me. Daarvoor gebruik ik nog steeds een Moleskine-notitieboekje, dat ik elke dag trouw meeneem als ik de buitenwereld instap. In 2009 kreeg ik het eerste exemplaar als erfenis van een waardevolle training bij Brainstudio in Maastricht. In 2010 werd de zwarte debuutversie vervangen door een lichtbruine opvolger met een stempelafdruk van de hersenen op de voorzijde. Het bevat o.a. citaten, die mij dit jaar mooie momenten van bezinning hebben bezorgd, al dan niet met een glas Chateau Neubourg in de buurt en/of Beethoven op de achtergrond. Ze vormen de basis voor dit derde lijstje.

In 2009 liet ik uit het boekje nog 'Herinner je gisteren, denk aan morgen, maar leef vandaag' op een muur in onze woonkamer schilderen. Dit jaar zie je, als je mijn werkplek op school betreedt, waarschijnlijk meteen het citaat van de Denkbeeldhouwer Guido Crolla, dat ook als subkop voor deze blog is gekozen: 'Wat ik geef is mezelf, wat ik ontvang is vertrouwen, wat je krijgt is verbinding'. In januari noteerde ik twee opmerkelijke vragen, die aan mij zijn gesteld: 'Als het leven een schilderij was en jij de schilder, wat zou je schilderen?' en 'Als je de keuze had tusen een kort, krachtig leven waarna je iets achterlaat of een lang leven waarna je niets achterlaat. Wat zou dan de keuze zijn?'  Mooi en daarom opgeschreven: 'Jus d'orange? Dat is mijn ochtendchampagne.' Toen ik weer eens iets te snel wilde gaan, zei in juni iemand tegen mij: 'Je zult heel snel de ladder opgaan, dan over de muur kijken en tot de conclusie komen dat het uitzicht je niet bevalt..' 

Een reactie na het lezen van en het werken met het door mij bedachte en geschreven en door collega Theo Wismans zo perfect in de markt gezette Gelukskunde: 'Geluk is de ervaring van vreugde, tevredenheid en welzijn, gekoppeld aan het gevoel dat het leven goed is en de moeite waard.' En: 'werken aan je geluk is de best betaalde baan die je ooit zult krijgen.' Maar ook: 'Het echte geheim in dit leven is dat je altijd kunt kiezen hoe je de werkelijkheid ziet, ervaart en interpreteert.' en 'Ze kunnen alles van je afnemen, behalve wat je denkt.' (variant: 'Je bent wat je denkt') plus 'Geluk is niet afhankelijk van dingen buiten ons, maar wat we van die dingen zien.'

In het boekje van 2010 staat ook dik onderstreept de verwijzing naar een opmerkelijk initiatief in november van dit jaar: de uitgave van de daglozenkrant (geen tikfout!), te downloaden op http://www.daglozenkrant.nl/. Bedoeld om mensen te stimuleren om minder met gisteren en morgen bezig te zijn en elke dag een moment te creƫren dat iets nieuws laat ontstaan. Daarin las ik ook: 'Ga met je tijd mee, maar kom van tijd tot tijd terug.'

Om mijn streven naar perfectionisme te relativeren, kreeg ik dit van een vriend aangereikt: 'Iemand ging op zoek naar de ideale vrouw en vond die ook. Het probleem: die vrouw bleek op zoek naar de ideale man en wees deze man af...' Andere feedback was er ook. 'Jij beseft dat niemand is geboren voor middelmatigheid en dat er nooit twee mensen met dezelfde vingeradruk zijn geboren.' Een mooie wens voor 2011 is geboren: het jaar waarin middelmatigheid zal worden opgeheven.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten