Welkom

Mijn naam is Tjeu. Een ontelbare woordenstroom heb ik in mijn leven al gedeeld. Met vrienden, lezers, leerlingen, collega's en onbekenden. Vol liefde, emotie, soms met woede, dan weer met grote dankbaarheid. In boeken, op schoolborden, in trendy magazines, tijdschriften en nu online. Voor mij, voor jou.



woensdag 22 december 2010

Lijstje 1: clips

In mijn vorige blog deelde ik reeds mijn voorkeur voor lijstjes aan het einde van een jaar. Vandaag en de komende dagen stel ik mijn eigen lijstjes samen. Om te koesteren, op te slaan, te archiveren en te kunnen oproepen als het moment daarom vraagt. En ook om te delen met mijn volgers. Ik begin met mijn favoriete clips van 2010, keurig verdeeld in categorieën.

Meest bekeken 
Een van de meest bekeken YouTube-filmpjes was het afgelopen jaar is de clip van OKGO en ja, ook ik vond die aardig, net als bijna 22 miljoen andere liefhebbers. Wat een creativiteit!

Fantastisch gemaakt
Soms kan een clip alleen al boeien vanwege de gebruikte filmtechnieken en de geniale scripts. Een paar voorbeelden die in m'n overzicht van 2010 niet mogen ontbreken:


270 films uit 2010 in een nieuwe 6 minuten durende clip samengevat:


Heel confronterend: je voelt wat een bedreigde tijger overkomt:

De virtuele toekomst verwerkt in een muziekclip:


In Kerkrade alles triest? Misschien wordt het ooit zo:

Nieuwe media
Het ligt niet aan de kids, kijk naar dit meisje van 2,5 jaar



Hoe ziet onze toekomst eruit? Uitgesproken op mijn verjaardag dit jaar....


Bijzonder inspirerend
De volgende mensen heb ik het afgelopen jaar 'live' mogen ontmoeten en ze hebben me geïnspireerd en als mens rijker gemaakt:

Guido Crolla, de Denkbeeldhouwer

Daan Roosegaarde op TedxEutropolis

Helaas niet live ontmoet, maar wel belangrijk voor mij geweest:



Sport
Een aangepaste versie van deze beroemde inspiratiespeech van Al Pacino kregen de spelers van FC Twente dit jaar te zien voor hun kampioenswedstrijd:

 

De beste voetballer ooit, ook in 2010.


Ook mogen niet ontbreken: (iets ouder, maar ik zag ze in 2010 pas voor het eerst)

Maatschappelijke vraagstukken kun je ook met humor oplossen:


En ook dit jaar weer talloze keren opgezocht, mijn levenslied Gabriella's Song:



Geen opmerkingen:

Een reactie posten