Welkom

Mijn naam is Tjeu. Een ontelbare woordenstroom heb ik in mijn leven al gedeeld. Met vrienden, lezers, leerlingen, collega's en onbekenden. Vol liefde, emotie, soms met woede, dan weer met grote dankbaarheid. In boeken, op schoolborden, in trendy magazines, tijdschriften en nu online. Voor mij, voor jou.



maandag 27 december 2010

Lijstje 2: sites

Niets is mooier, intenser dan face to face. In 2010 werd dat gevoel me nog eens bevestigd in talloze onverwachte en zelfs voorspelbare ontmoetingen, zeker als de locatie bijzonder was. Toch kon ook de virtuele wereld me meer dan ooit boeien. Een aantal bezochte sites wil ik graag delen in dit tweede lijstje. Voor de één misschien een hulpmiddel om de feestdagen alsnog door te komen, voor de ander om er in 2011 net zoveel plezier aan de beleven.

Humor vind ik een belangrijk wapen in het aangaan van nieuwe uitdagingen. Dat werd me nog eens bevestigd bij het bekijken van de site van The Fun Theory. Mijn dagelijkse webvitamines haal ik op bij een van de leukste nieuwe sites van 2010, Froot.
De internet 100 maakt het voor iedereen makkelijk bij te blijven met de trends op internet, dus ook voor mij. De onderwijsinspecteur kwalificeerde me als een 'begaafde dromer'. Dus kan Droomplekken niet ontbreken.

Creativiteit en innovatie vind ik regelmatig op: New Shoes Today, The Cool Hunter en Flanders DC. Slimmer en ook leuker werken heb ik geleerd via Lifehacking, Frankwatching en Een manier om... 
De PowerPoint-killer werd het afgelopen jaar Prezi en de aanvulling voor Google is Spezify.

In 2010 werd ik heel regelmatig geïnspireerd door sprekers op TED en de daarvan afgeleide TEDxEutropolis, TEDxYouth en TEDxAmsterdam. Maar op bescheider schaal ook door Pecha Kucha-video's, hoewel daarbij de kwaliteit van sprekers heel ver uiteenloopt. Originele juweeltjes vond ik op een digitale variant van VPRO's Zomergasten, waarbij ook ON'ers (Onbekende Nederlanders), onder wie ikzelf, hun keuzes mogen delen met de wereld: You Tube Gasten.

Als onderwijsman heb ik dit jaar het meest gehad aan de site van de Denkbeeldhouwer, Guido Crolla. Geboren en opgegroeid in Valkenburg, zo'n 10 kilomer van mijn huis. Nu weer heel dichtbij dankzij z'n site Denkbeeldenstorm. Veel deskundigheid heb ik ook gevonden op Onderwijs van Morgen, Leraar24, HetKind en Alles kan altijd beter van Erno Mijland, een van de sympathiekste (onderwijs)mensen die ik in 2010 heb ontmoet. Maar ook van de site van Hans Mestrum levert me nogal wat tips op.Mijn droomschool ligt in Roermond. Wat zou ik graag op een school als Niekée werken van adjunct-directeur Sjef Drummen. Als sectordirecteur onderbouw kom ik regelmatig op basisscholen. Meestal laat ik dan ook tips over goede sites achter. De afgelopen tijd waren dat o.a. Lees me voor (0-7 jaar), Rekenen oefenen (groep 2- groep 8), Proefjes (vanaf 8 jaar) en Squla (al gamend leren in groep 6, 7 en 8) en ik zie veel mogelijkheden in het concept van MaxClass. Wat mijn eigen spelling betreft, bleef ik ook dit afgelopen jaar steeds terugvallen op Woordenlijst.

Handige sites vind ik Goeie vraag en Makkie. De site van het jaar is Yunoo, omdat blijkbaar steeds meer mensen er behoefte aan hebben dat hun inkomsten en uitgaven automatisch gecategoriseerd worden. Dat weerhoudt mij er niet van om soms sites met hele mooie en vooral originele producten te bezoeken, zoals BijzonderMooi, Nalden (ook voor mooie screensavers bovenin de menubalk) of Trendy.

Zo zou ik nog even door kunnen gaan, maar ik heb gisteren een droomroute door het winterse Heuvelland ontdekt. Geen gezeur over gladde wegen meer, of over onbereikbaarheid van parkeerplaatsen, maar helemaal tot mezelf gekomen. Vanaf de deur van mijn stamkroeg De Zwarte Ruiter in Gulpen rechtdoor de weilanden en tussen de heuvels, langs beekjes gelopen naar Cartils, Eys en via het Monument in Eys weer terug. Intense schoonheid en stilte. Zo mooi dat woorden tekortschieten. Vandaag dus op herhaling. Live, zonder iPod4. Het ultieme genieten, dat op geen site is vast te leggen. Wel in de ziel.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten