Welkom

Mijn naam is Tjeu. Een ontelbare woordenstroom heb ik in mijn leven al gedeeld. Met vrienden, lezers, leerlingen, collega's en onbekenden. Vol liefde, emotie, soms met woede, dan weer met grote dankbaarheid. In boeken, op schoolborden, in trendy magazines, tijdschriften en nu online. Voor mij, voor jou.



zondag 9 januari 2011

Kriebeldag

Gisteren heb ik zo'n typische kriebeldag gehad om stiekem in te lijsten. De lokale postbode rook, na weken van sneeuwoverlast bij het uitvoeren van zijn werk, net als ik al een beetje lente in de lucht en kwam fluitend een pakketje brengen. Meteen overvielen mij die kriebels alsof het de uitslag van een belangrijk examen betrof. Niet zo gek, want het logo van uitgeverij Malmberg verraadde het al: het eerste exemplaar van Slimmerkunde lag op de deurmat. Dit is wat ik op zaterdag 8 januari 2010 om 10.52 uur zag:



In het voorjaar van 2010 vroeg ik Martijn Aslander en Fanny Koerts van Lifehacking.nl in S2M in Utrecht om mij te ondersteunen bij de opvolger van Gelukskunde, de zo succesvolle VO-module over sociale vaardigheden. Ik wist exact wat het moest worden: een project om de digitale vaardigheden bij leerlingen zo te ontwikkelen dat ze internet veel slimmer inzetten bij hun studie. Of anders geformuleerd: hoe kunnen zij (én veel van hun docenten!) beter hun weg in het enorme aanbod van online kennis vinden en daarmee hun voordeel doen? We besloten de medeauteurs vooral via de social media te scouten. Al snel ontstond er op die manier een unieke groep van studenten, docenten, experts op het gebied van ICT & Onderwijs, bloggers, een virtual writer en Lifehackers.

Na een aantal centrale sessies nam ieder zijn eigen verantwoordelijkheid en ontstond er al snel basismateriaal voor zowel een werkboek als een site, die volgende week de lucht in kan. Voor mij minstens zo belangrijk: deze nieuwe groep mensen verrijkte mijn leven enorm, omdat ze met bijzondere kernwaarden door het leven stapt. Kennis, zonder voorwaarden vooraf, altijd en overal willen delen. Waardebepaling achteraf... Een ontmoeting vooral zien als een mogelijkheid om samen te kunnen groeien en niet om er alleen zelf beter van te worden. Het was allemaal zo bijzonder. In deze eerste maand van januari gaan we het resultaat met de wereld delen. Op de Nationale Onderwijs Tentoonstelling in Utrecht vindt op 25 januari de officiële presentatie plaats, inclusief de eerste workshops voor docenten. In deze blog zal ik de komende tijd zeker nog vaker op Slimmerkunde terugkomen. Maar eerst gun ik me de tijd om even weg te dromen als ik over de gladde kaft van het gloednieuwe werkboek strijk en ondertussen herinneringen ophaal over het indrukwekkende proces van hoe dit project vorm heeft gekregen.

Maar er waren gisteren nog meer kriebels. Een paar uur later luisterden mijn partner en ik met ingehouden adem naar een uniek concept uit Engeland dat iemand naar Nederland wil halen en verspreiden om daarmee heel veel mensen een beter leven te bezorgen. Wordt dit dé nieuwe uitdaging, ook voor mij? Ik heb er in elk geval dit weekend ook nachtkriebels van gehad...

Tot slot kriebelde en wiebelde het gisteravond van alle kanten, want het uitroepen van de nieuwe prins Carnaval in mijn dorp is jaarlijks het persoonlijke startsein voor een nieuw seizoen van feestvieren, samen met de leden van mijn zaate hermenie/sambaband DatDatMog. Carnaval zit in mijn genen. Ik weet het, dat is onbegrijpelijk voor iedereen bij wie in zijn of haar hersenen geen extra stoffen worden vrijgemaakt als carnavalsmuziek klinkt. Bij mij was dat gisteren aan het einde van deze speciale kriebeldag en -nacht wel het geval toen ik heel vrolijk insliep (en vanochtend weer wakker werd!) met mijn favoriete carnavalskraker. En dat allemaal in de aanloop naar de 6 dolle dagen waarop ik niet veel kennis maar vooral weer veel plezier met anderen zal delen:

 

2 opmerkingen: