Welkom

Mijn naam is Tjeu. Een ontelbare woordenstroom heb ik in mijn leven al gedeeld. Met vrienden, lezers, leerlingen, collega's en onbekenden. Vol liefde, emotie, soms met woede, dan weer met grote dankbaarheid. In boeken, op schoolborden, in trendy magazines, tijdschriften en nu online. Voor mij, voor jou.



donderdag 30 juni 2011

Mac-docenten

Wim was de eerste Mac-docent die ik vele jaren geleden in mijn leven tegenkwam. Een fantastische kerel. Zelf was ik ook toen al redelijk stressy om al mijn gedachtenspinsels om te zetten in concrete acties & activiteiten. Wim kon er zo heerlijk relativerend om glimlachen. Zelf ging hij een halfuurtje met z'n leerlingen stevig aan de slag om hun vervolgens alle geheimen van het Zalig Relaxen te onthullen. Een kwisje om een Mars, een rondje sterke verhalen om een Nuts (bestaan die eigenlijk nog?) en een lolly voor een goede mop op het randje. Maar als je hem als leerling echt wilde verleiden, moest je hem een kortingsbon op een Big Mac geven. Dat kon je gemiddelde rap van 5,4 naar de noodzakelijke 5,6 tillen. (Big) Mac Wim was top.

Gisteravond kwam ik opeens de tweede Mac-docent in mijn leven tegen: Fons. Hij is zo anders dan Wim, schat ik in. Mac-Fons wordt zelfs helemaal week van een Apple. Met zijn bedrijf Helikon staat hij scholen bij in het maken van leuk, creatief en innovatief onderwijs, zo heb ik op zijn blog ontdekt. Zijn grootste plezier beleeft Fons in 'het trainen en begeleiden van docenten, scholen, instellingen die moderne media (podcasten, weblogs, web apps, wiki’s etc) in het onderwijs willen inzetten op een zinvolle manier.'

Bracht Big Mac-Wim me vooral het mooie van relativeren bij, Mac-Fons heeft me vandaag geleerd hoe fantastisch betekenisvol en leerlinggericht werken in de praktijk kan zijn. Op zijn blog vind je daarover namelijk een filmpje, dat mij in elk geval heel erg geraakt heeft. Wat mij betreft verplichte kost voor een ieder die onderwijs wil verzorgen dat toekomstproof is. Dit is de link: http://bit.ly/klHUbj

1 opmerking:

  1. Dag Tjeu,
    Dank voor link en vriendelijke woorden.
    Gelukkig zijn er inmiddels op heel veel scholen al heel veel Mac-docenten, ook in Nederland.

    Het gaat zelfs zo goed dat Helikon de begeleiding van Apple-scholen aan het opschalen en inhoudelijk aan het verdiepen is. Kijk maar eens op www.seegenius.nl.

    Overigens is het organiseren van Challenge Based Learning-projecten een van de dingen die we doen op scholen. Misschien interessant voor het Charlemagne College? ;-)

    Fons

    BeantwoordenVerwijderen