Welkom

Mijn naam is Tjeu. Een ontelbare woordenstroom heb ik in mijn leven al gedeeld. Met vrienden, lezers, leerlingen, collega's en onbekenden. Vol liefde, emotie, soms met woede, dan weer met grote dankbaarheid. In boeken, op schoolborden, in trendy magazines, tijdschriften en nu online. Voor mij, voor jou.



dinsdag 21 juni 2011

Cultuur & Jongeren

Creativiteit wordt doorgaans gekoppeld aan het vermogen om iets nieuws te bedenken. Sinds internet de mondiale kennis voor een ieder toegankelijk maakt, groeit het besef dat elk kunstje ‘ergens’ al een keer is gedaan. Daardoor krijgt creativiteit ook steeds meer een andere dimensie: het opsporen en herkennen van mooie initiatieven en die vervolgens ook in een andere omgeving tot bloei laten komen.

Een mooi voorbeeld onderging ik gisteren met veel plezier in Glaspaleis SCHUNCK*, het culturele hart van Heerlen. Sinds april hebben vijf jongeren elkaar op deze unieke locatie gevonden in het project ‘Driver’s Seat’. Wat hen bindt, is een gezamenlijke interesse voor cultuur en zeker in deze tijd moet je dat meteen koesteren, zo vinden de mensen binnen SCHUNCK* die zich met cultuureducatie bezighouden.
Drie van de vijf presenteerden zich gisteren aan de buitenwereld door voor de eerste keer een kunstrondleiding te verzorgen. Hoewel ze die nog in een vrij traditionele vorm hadden gegoten – weinig interactief en zonder moderne media - werkten het enthousiasme en de betrokkenheid van Veronique, Jannick en Mike heel aanstekelijk. Hun cultuurambassadeurschap blijft overigens niet beperkt tot het geven van rondleidingen. Ze worden volgens SCHUNCK’s Karin van Meelis (cultuureducatie) heel nauw betrokken bij alle projecten die de cultuurtempel voor jongeren gaat programmeren. Karin: ‘De naam ‘Driver’s Seat’ zegt het al: deze jongeren zitten bij ons echt op de stoel van de chauffeur. Ze mogen niet alleen wat meepraten. Nee, hun visie is richtinggevend voor ons jongerenbeleid.’

Deze opzet is niet nieuw. Het Stedelijk Museum in Amsterdam startte er al in 2008 mee. Alleen de naam is daar anders: Blikopeners zijn 15 Amsterdamse jongeren tussen de 15 en 19 jaar, die dit museum adviseren en zelf activiteiten en evenementen organiseren. Als tegenprestatie krijgen de Blikopeners trainingen op het gebied van samenwerken, presenteren, rondleiden, schrijven, onderzoeken en organiseren. En het is ook nog eens een mooi alternatief voor ‘vakken vullen’, want ze worden er keurig per uur voor betaald. Ook het Stedelijk Museum bedacht deze geslaagde vorm van peer education niet zelf. Een soortgelijk museumproject was al eerder succesvol in New York (www.youth2youth.org) en Londen (http://bit.ly/a3IyLV)

Vandaar de oproep aan creatieve onderwijsmensen en cultuurscouts in andere steden in Nederland om over een eigen invulling van deze geslaagde vorm van peer education na te denken. Ook dat kan een passende reactie op het gedachtegoed van politici zijn, die vinden dat ook op scholen cultuur nog maar met een hele kleine c geschreven mag worden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten