Welkom

Mijn naam is Tjeu. Een ontelbare woordenstroom heb ik in mijn leven al gedeeld. Met vrienden, lezers, leerlingen, collega's en onbekenden. Vol liefde, emotie, soms met woede, dan weer met grote dankbaarheid. In boeken, op schoolborden, in trendy magazines, tijdschriften en nu online. Voor mij, voor jou.



zondag 19 juni 2011

Dromen moet

De zon en het lichte briesje spelen ‘wie is het zachtst?’ als ik het bos uitloop, de heuvel af. In het glooiende landschap ligt als een markant baken de leer- en leefgemeenschap ‘De Lefhebberij’. Je kunt het niet missen, je wilt het niet missen. Aan de deur begroet verbindend leider Hems elke docent en leerling persoonlijk. Boven de deur staat groot ‘Welkom’, geflankeerd door een zevenbladige bloem waarvan de onderscheidende kleur van elk blad staat voor een van de intelligenties van Gardner.
Op de trappen voor de leerunits, ontworpen door Marc en Nicole Maurer, ontvangt Joyce een eerste tweet. Ze glimlacht: haar vriendin in Haarlem kondigt aan een tweede, aftands mobieltje naar háár school mee te nemen voor het geval ze betrapt wordt op het gebruik van de iPhone tijdens de les en de docent weer gestrest zal eisen dat zij ‘dat ding’ onmiddellijk moet inleveren. #LOL twittert Joyce terug. Ze checkt of ze de aantekeningen bij zich heeft van het vorige kennisuur geschiedenis waarin zij haar iPhone heeft gebruikt om via iTunes U een college aan de Oxford University over de val van het Romeinse Rijk te downloaden.
In de Mix & Koppelunit schrijven leerlingen uit diverse lagen op de wand allerlei leervragen op. Daarna bepalen ze met wie en hoe ze tot aan de eerste pauze aan een van die leervragen zullen werken. Als ik naar de unit Taal loop, zie ik in de gang aan de wand de enige ‘regel’ die deze leer- en leefomgeving kent: ‘Zorg goed voor jezelf, de ander en je omgeving’.  
Bij ‘Taal’ is het een al bedrijvigheid. Er vinden videoconferences plaats met leerlingen uit China en India. Docent Daniëlle stimuleert op een andere plek leerlingen een mindscape te maken over werkwoordspelling. Eerder die week heeft ze met een aantal leerlingen de officiële, geplastificeerde posters over werkwoordspelling verbrand, omdat die toch niet werkten. Daniël biedt leerlingen liever op een andere wijze de noodzakelijke structuur aan, die ze op deze leeftijd zo hard nodig hebben. Steeds komen dezelfde zes stappen terug: welke afspraak maken we met elkaar over deze leervraag? (geformuleerd door de leerlingen op basis van oude en nieuwe kennis), wat is bij dit onderwerp het Anker? (ook aan een onderwerp als werkwoordspelling kun je iets persoonlijks koppelen), waarom heb ik dit nodig (betekenisvol), welke woordenlijst kan ik bij deze leervraag maken?, kan ik het ook tekenen? (zeker als het moeilijk voor me is) en hoe kan ik het oefenen? (vanuit verschillende invalshoeken).
In een andere deel van de unit legt Remy, die zo goed in tekstverklaring is, aan medeleerlingen en de docent uit hoe hij steeds de belangrijkste hoofdzaken uit een tekst haalt. Tot slot volgt een behoorlijke groep leerlingen zelfstandig de BBC-cursus ‘All you need to start learning… French’. Twee vliegen in één klap. Ze willen vooral niet gestoord worden. Op het prikbord lees ik dat morgen op deze plek ook Vlaamse en Duitse storytellers zullen zijn. Olga Aussems en Kim Ravers en twee leerlingen zullen er visuele notulen van maken.
In de Science Unit leren op dat moment leerlingen bij de module Optische illusie veel over de werking van het oog, over de koppeling van het oog en de hersenen en Kunst & Optische Illusie (Escher & Optical Art).
In de Emo Unit proberen leerlingen via een relatiecirkel te bedenken welke invloed het stoere maar gevaarlijke pauzespelletje ‘dissen’ op de groepssfeer heeft. Een deel van de kostbare tijd wordt besteed aan Gelukskunde. Aan het einde van het emo-uur stopt elke leerling een papiertje met zijn naam in een ballon. De ballonnen worden opgeblazen en de ruimte ingeslagen. Er wordt afgesproken dat je binnen een week contact opneemt met de persoon van wie de naam in de ballon zit die je vangt. Samen ga je dan uitzoeken hoe je iets in de omgeving van de school kunt verbeteren.
Als ik op weg ben naar de Netwerk Unit, zie ik heel even hoe in de Wiskunde Unit een groepje voor het smartboard een les van de KhanAcademy aan het volgen is. Helaas is de Netwerk Unit nog leeg. Een schema naast de deur verklapt dat de eerste tutoren uit het lokale bedrijfsleven pas wat later die middag met de leerlingen aan de slag gaan. Tot mijn verrassing lees ik dat in diezelfde ruimte op vrijdagmiddag een sessie ‘Talentopstellingen’ van Brenda Vos voor nieuwe mentoren zal plaatsvinden. In de Scool Cinema naast deze unit zie ik hoe leerlingen uitzoeken welke You Tube-filmpjes ondersteunend kunnen zijn bij het Biologie-thema 'Ademhaling'.
Ik hoor opeens muziek van een bekend duo en…. schrik wakker. Het is mijn wekkerradio en dus zijn het Giel Beelen en Speelman & Speelman, die me uit mijn droom hebben gehaald. Een droom vol met kostbare indrukken, zeer recent vlak na elkaar opgedaan tijdens één Inspiratieavond in Geleen en één Inspiratiedag in Maarn. Als al die enthousiaste mensen die erbij waren nu eens samen een hele nieuwe vorm van onderwijs zouden bedenken, mijmer ik. Voordat ik het besef, doezel ik weer in en droom ik veilig verder. Of komen dromen altijd ooit uit? Zelfs in de complexe onderwijswereld?

2 opmerkingen:

  1. Wow wat een school wordt dat! Weet je wat ook super zou zijn....een groep leerlingen, niet meer dan 20 een week lang mee op reis sturen met de inspiratiekaravaan! Hoe mooi zou het niet zijn als je leert zien wie je al bent. Dat opnieuw mag ontdekken en dan daarna jezelf op de kaart zetten en je persoonlijke avontuur aangaan! Een heldenreis! Dat zou mooi zijn.
    Een grote wens van mij!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik droom graag met je mee. En ik hou ervan om van dromen werkelijkheid te maken. Er ligt nu nog een heel groot gapend gat tussen droom en werkelijkheid. Maar hoe concreter de droom, des te gemakkelijk is de sprong om dat gat te overbruggen.
    En als de enige regel is: we zorgen goed voor onszelf, de ander en de omgeving dan moeten we onze dromen delen en samen die droom vorm gaan geven.

    BeantwoordenVerwijderen