Welkom

Mijn naam is Tjeu. Een ontelbare woordenstroom heb ik in mijn leven al gedeeld. Met vrienden, lezers, leerlingen, collega's en onbekenden. Vol liefde, emotie, soms met woede, dan weer met grote dankbaarheid. In boeken, op schoolborden, in trendy magazines, tijdschriften en nu online. Voor mij, voor jou.



woensdag 22 oktober 2014

Dutch Design Week 2014 (2)

Mijn eerste dag tijdens de Dutch Design Week 2014 besteedde ik bijna helemaal aan de Graduation Show van de Dutch Design Academy in de Witte Dame. Hoog niveau en grote diversiteit. Welke prototypes zijn me bijgebleven?

TOP
1. Ik maak me er elke dag schuldig aan. Te veel water in de waterkoker voor het dagelijks theemoment op de bank. Nils Chudy bedacht een eenvoudige, maar voor het milieu geniale oplossing: de Miito. Als die straks op de markt is - en dat gaat zeker gebeuren - vul ik m'n theebeker met precies genoeg water, plaats de beker op de inductiebasis en dompel vervolgens de, door Nils ontworpen roerstaaf in het water. De roerstaaf wordt verwarmd en vervolgens het theewater. Bekijk het filmpje maar.

2. Ook de moeite waard is het filmpje over het ontwerp van Govert Flint. Ik zit soms uren achter mijn bureau. Dat betekent compensatiegedrag in mijn vrije tijd als het om bewegen gaat. Govert heeft nu in samenwerking met het Scapino Ballet een prototype van een stoel - de Dynamic Chair - ontworpen waarmee je vanaf achter je bureau al sierlijk bewegend je pc of laptop kunt aansturen. De bewegingen zijn ook nog eens zo geselecteerd dat ze je sneller een geluksgevoel (b)lijken te geven....

3. Mijn Maakbare Mais is een lesprogramma van Janneke Bergholtz voor kinderen van 9 tot en met 12 jaar. Met een handboek en de kit leren de kinderen binnen 30 weken een maiszaadje om te toveren tot een lamp.

4. Van jong naar oud. Laura Koenen stimuleert met haar 'Losing One Self's' project oudere mensen om zelf tijdig met een voorbereiding op mogelijke dementie te beginnen door o.a. alvast een boodschap aan jezelf op video vast te leggen en lijstjes te maken. Alles wordt duidelijk naar het bekijken van deze vimeo-film. Haar vriendin en studiegenoot Malou van Dijck verzamelt natuurlijke materialen in een dorp of stad en maakt daar textielverf van, die ze gebruikt voor prachtige tafelsets (tafellaken en servetten) waarop de gebruikte bronnen in de natuur worden afgedrukt. Malou's droom: gemeenten die zo'n set als waardevolle, blijvende herinnering meegeven als inwoners naar elders vertrekken.






VERRASSEND
1. Binnenkort word ik opa en dan zal ik zeker regelmatig foto's van mijn eerste kleinkind maken. Maar na het project van Laura Cornet zal ik voorzichtig(er) zijn met het plaatsen van deze babyfoto's op Facebook. Laura vraagt zich namelijk af of baby's later wel zo gelukkig zijn met al die foto's en filmpjes op internet. Om daarover een maatschappelijke discussie uit te lokken heeft ze in babyspeeltjes cameraatjes en knopjes verwerkt waardoor de baby vanuit de wieg of box als het ware zelf meteen een foto op Facebook kan plaatsen. Natuurlijk laten de meeste mensen Laura weten dat ze dit te ver vinden gaan, maar ze doen het vaak zelf en ook nog zonder toestemming van de hoofdpersoon! Wie Laura's site bezoekt, komt ook terecht bij een ander mooi project van haar: een lifestyle magazine voor werklozen.


Lichtgevende tas
2. Marlies Schets ontdekte in het hoge noorden van Zweden dat de mensen daar maar weinig reflecterende materialen dragen, terwijl hun nachten een groot deel van het jaar erg lang zijn. Dat inspireerde haar om designstoffen en -accessoires reflecterend te maken. Het resultaat is even mooi als effectief:








3. Het project 'Imprint of skin' van textiel designer Floor van Doremalen. Een heerlijke toepassing van rubber in vloeren, douchegordijnen en muren (voor massage, scrubben, extra tinteling).









LEUK
Een 3D-geprint vlinderdasje , bewerkt met natuurlijke materialen en kleurstoffen. Staat al op m'n verlanglijstje. www.studio-eposh.com

AARDIG, MAAR.....
LIVE Life. Je legt wat mos en onkruid in een miniatuur kasje naast je pc of laptop, zorgt voor de juiste groeiomstandigheden en richt er een cameraatje op, dat je aansluit op je device. Vervolgens kun je het groeiproces extreem uitvergroot als wallpaper op je scherm volgen. Maar bedenker Sebastian Huvenaars, je moet natuurlijk wel vindbaar zijn als startende ondernemer. Geen eigen website, matig LinkedIn-profiel. Je hebt er wel zin in?





Geen opmerkingen:

Een reactie posten