Welkom

Mijn naam is Tjeu. Een ontelbare woordenstroom heb ik in mijn leven al gedeeld. Met vrienden, lezers, leerlingen, collega's en onbekenden. Vol liefde, emotie, soms met woede, dan weer met grote dankbaarheid. In boeken, op schoolborden, in trendy magazines, tijdschriften en nu online. Voor mij, voor jou.



dinsdag 21 oktober 2014

Dutch Design Week 2014 (1`)

Van droom naar daad, van denken naar doen. Van tekentafel naar tastbaar product. Van prototype naar (massa)productie. Ze willen het allemaal heel graag, de afgestudeerden van de Design Academy. Daarom maken ze veel werk van hun pres(en)tatie tijdens de Graduation Show, een essentieel onderdeel van de Dutch Design Week 2014 (DDW14). Dit internationale platform voor jonge designers en gerenommeerde  ontwerpinstituten lokt deze week bij de dertiende editie honderdduizenden bezoekers naar de binnenstad van Eindhoven. Verspreid over liefst 80 (!) locaties en 400 evenementen kun je in 9 dagen de allernieuwste designtrends bekijken.

Dat is ook voor mij te veel van het goede, maar twee dagen van mijn herfstvakantie lever ik er ook dit jaar graag voor in. Om dat enigszins te kunnen begrijpen, als opwarmer een korte reportage van Omroep Brabant over die Graduation Show in het gebouw van de Witte Dame:

Op diezelfde plek ontmoette ik in 2011 ook Bennie Meek. Voor zijn afstudeeropdracht was hij in 22 dagen met een camera letterlijk dwars door Nederland gelopen en had die ervaring vertaald in een versnelde landschapsscan. Bennie vertelde me openhartig over zijn dromen. Dat de VPRO zijn scan zou uitzenden of dat hij er een belangrijke filmprijs mee zou winnen. Helaas, tot nu toe bleef het bij een droom, getuige het handjevol kijkers op zijn Vimeo - kanaal, waar je zijn project in delen kunt bekijken. Bennie spookte door mijn hoofd toen ik deze week op onze ontmoetingsplek zoveel nieuw designtalent ontmoette. Wie van deze grote groep enthousiaste en bijna allemaal maatschappelijk betrokken ontwerpers kan straks zeggen dat zijn of haar droom wel werkelijkheid is geworden?



Over enkele dagen hoop ik het u alvast voor een deel te kunnen melden. Maar eentje kan ik met 100% zekerheid al verklappen, Dave Hakkens uit Helmond, de bedenker van het project Phonebloks en daardoor nu al samenwerkend met Google. Zijn idee is alleen op YouTube meer dan 20 miljoen keer bekeken...

:




Geen opmerkingen:

Een reactie posten