Welkom

Mijn naam is Tjeu. Een ontelbare woordenstroom heb ik in mijn leven al gedeeld. Met vrienden, lezers, leerlingen, collega's en onbekenden. Vol liefde, emotie, soms met woede, dan weer met grote dankbaarheid. In boeken, op schoolborden, in trendy magazines, tijdschriften en nu online. Voor mij, voor jou.



donderdag 28 juli 2011

Zo mooi is Twitter (2)

Beloofd is beloofd. Daarom deel ik vandaag weer graag de beste, en in Evernote opgeslagen Tweets-briljantjes. Nu die van gisteren, 28 juli:

1. Van vriend en collega Theo Wismans, en die had de tweet weer ontvangen van Yvonne Andringa, ontving ik een prachtig overzicht van de door de vaste fans van TED samengestelde Top 20 van inspirerende TED-talks.

2. Via @Edushock (wat een geweldig onderwijsboek!) ontving ik een lijstje met 10 beroepen voor het volgende decennium en 15 droomjobs in de toekomst. Zegt ook alles over de vaardigheden die we onze kinderen moeten leren te ontwikkelen.

3. Van Fanny Koerts ontving ik een boekentip: 'Een huis vol' van Bill Bryson, die eerder zo uitzonderlijk de geschiedenis van het leven op aarde beschreef. Mijn bewondering voor Fanny is grenzeloos, dus daarom besloot ik aan de hand van deze tweet op zoek te gaan naar meer info over dit boek. Eerst vond ik een toelichting van Bryson zelf: ‘Tot mijn grote verbazing ontdekte ik dat alles wat in de wereld gebeurt – alles wat er maar wordt ontdekt of uitgevonden, alles waar bitter om wordt gevochten – uiteindelijk op een of andere manier in je huis belandt. […] Daardoor is de geschiedenis van het huiselijk leven niet louter een geschiedenis van bedden en banken en fornuizen, zoals ik vagelijk had aangenomen, maar van scheurbuik en guano en de Eiffeltoren en wandluizen en lijkroof en zo’n beetje alles wat er maar ooit is gebeurd. Een huis is geen schuilplaats voor de geschiedenis daarbuiten. Het is de plek waar de geschiedenis uiteindelijk belandt.’ Daarna vond ik al snel een te downloaden hoofdstuk uit het boek, hoofdstuk 14 over De Trap. Zonder Twitter had ik dit aanstekelijk leeskwartiertje gemist!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten