Welkom

Mijn naam is Tjeu. Een ontelbare woordenstroom heb ik in mijn leven al gedeeld. Met vrienden, lezers, leerlingen, collega's en onbekenden. Vol liefde, emotie, soms met woede, dan weer met grote dankbaarheid. In boeken, op schoolborden, in trendy magazines, tijdschriften en nu online. Voor mij, voor jou.



vrijdag 8 augustus 2014

Vakantie 2014 (2)

We zijn slow starters, Annet en ik, zeker op vakantie. Dus op deze tweede vakantiedag moeten we ons tegen onze zin haasten om de deadline van het hotelontbijt in Oud-London te halen. Zo'n morgenmaal in een logement blinkt bovendien bijna nooit uit door originaliteit en dat is voor ons vaak een reden om voor het ontbijt een verrassend plekje in de stad te zoeken. Maar ook daar is het nu te laat voor. Aan het tafeltje naast ons meldt zich opeens Ruud van Nistelrooij, de nieuwe assistent van Hiddink. Ik krijg plaatsvervangende schaamte als na amper drie minuten al een vader zich meldt met het verzoek of zijn kids met hem op de foto mogen en andere hotelgasten hem meteen aanspreken alsof broerlief wat eerder is opgestaan. 'Ruud, lekker geslapen? Klaar om weer eens te gaan werken, Ruud?'  

Ik ben er in elk geval snel klaar mee en ben vroeger dan gepland bij de buren, het sportcentrum van de KNVB. Aan de overkant zie ik tientallen enthousiaste spelertjes bezig aan de slotdag van hun KNVB-voetbalkamp. Even meepikken, deze flashback. Dertig jaar geleden begeleidde ik zelf nog zo'n groep dolenthousiaste voetballertjes tijdens de voetbalkampen van de KNVB, Frans Hoek en Wiel Coerver. Doodvermoeiend was zo'n week, maar het was o zo dankbaar om die jonge gasten een hele week te helpen hun droom om ooit profvoetballer te worden ietwat te versterken door aan hun techniek te werken. Hiddink is blijkbaar op deze eerste werkdag ook te vroeg. En ja, hoor. Meteen duwt een vader zijn eigen Van Persie-tje naar voren en dicteert dwingend: 'Ga met meneer Hiddink op de foto'. Het jongetje kijkt vertwijfeld en vraagt ontwapenend: 'Ik wil niet met die meneer op de foto, wie is dat?' De licht-bejaarde opvolger van Van Gaal vindt het prachtig en zal er een uur later over verhalen tijdens het interview met het Jeugdjournaal.
  
Na de zeer sterke presentatie van Hiddink gaat het meteen richting Koen en Ity, onze vrienden in Heerenveen. Vanaf het moment dat Koen de Friese uitgave van m'n boek over Foppe de Haan voor zijn rekening nam, proberen Annet en ik een keer per jaar de Eekma's steeds nieuwe, verrassende kanten van Zuid-Limburg en de Euregio te laten ontdekken en in de zomer nemen zij een lang weekend op z'n Fries revanche. De extra pareltjes waren dit jaar:
- het diner in het restaurant van Landhotel Legemeer in Langweer. Anderen zullen vooral genieten op en van de aanpalende golfbaan, wij deden dat van het voor- en hoofdgerecht en het toetje: verrassende smaken, goede porties en een uitstekende prijs-/kwaliteitsverhouding. En omdat we in het begin wat langer hadden moeten wachten, was de rode wijn van het hoofdgerecht keurig op de rekening doorgestreept. Echt een aanrader. Ook dit jaar werden we bevestigd in onze ervaring dat Friesland culinair heel wat te bieden heeft.  
   

Geen opmerkingen:

Een reactie posten