Alles bleek anders op het eerste Edushock onderwijscongres in Nederland. Geen gelikte congreszaal voor deze voorlopers in onderwijsland. Geen workshops over klassenmanagement, het digitale schoolbord of lesmethodes door de traditionele onderwijsadviesbureaus of -experts. Nee, het (ijzersterke) organiserend duo Harriet Kollen (@bloei in de twitterwereld) en Lotte Renssen van Blits event hadden gekozen voor workshocks over thema's als authentiek spreken, de omgekeerde leerroute van praktijk naar theorie in de Waterfabriek, passion based learning en het vormgeven aan leeromgevingen buiten de schoolmuren. Je kon ook kiezen uit Edu-Art, heldenkunde, het didactische middel van de dialoogtafel, 'kleur bekennen' van Josien Pennings over voorkeursgedrag en de reis van de held. De hernieuwde kennismaking met MyMachine, een bekroond Belgisch onderwijsproject dat voor echte doorlopende leerlijnen zorgt tussen po, vo en mbo, beviel me uitstekend (tip: nog zo'n indrukwekkend onderwijsinitiatief van onze zuiderburen: http://streetwize.be/).
Al die kennis werd me aangeboden in met hekken en zwarte plastic afgeschermde ruimtes, gevuld met stoeltjes met een hoog zit-en-valrisico vanwege de kwetsbare ouderdom en tafels die ik tot dan uitsluitend aan feesttenten koppelde. Denkbeeldhouwer Guido Crolla legde die sfeer overigens op een fantastische wijze vast in een fotoreeks, die je Edushock laat voelen. Beperkt in mijn bewegingsvrijheid en soms last hebbend van de zeer betrokken groep naast ons, ontstonden er toch waardevolle leermomenten vanwege de bereidheid van alle aanwezigen om te willen leren. Hoe gek het ook klinkt, dat is bij docenten niet altijd een vanzelfsprekendheid.
Alleen de warming-up was ook deze keer een filmpje, maar wel meteen een bijzonder, ondanks de wat eenzijdige muziek en een te sombere voice-over:
Daarna was er ook 'live' volop aandacht voor jongeren met een andere kijk op onderwijs. Vera Camilla heeft het reguliere mbo verlaten en leert liever in haar eigen Academie van het Leven. Haar blog over beauty, fashion en lifestyle heeft dagelijks 13.000 unieke bezoekers. Daar werkt ze soms 10 tot 12 uur per dag aan, maar ze kan er dan ook heel behoorlijk van leven. Een geweldige, gepassioneerde meid met wie het reguliere onderwijs geen raad wist, zeker toen ze op haar blog fijntjes haar mening over haar opleiding formuleerde. Een studierichting, die werd gekenmerkt door een enorm verzuimpercentage en niet te motiveren medestudenten.
1. Word wakker
2. Omarm een concept dat taal en betekenis geeft aan waar jij voor staat. Liefst meerdere. Dompel je onder. Laatje mee varen en voeren
3. Werk en leer samen met je leermeesters en inspiratoren
4. Laat je inspireren door wat je (nog) niet begrijpt
5. Werk als een dolle aan je eigen meesterschap. Lees alles, weet alles. Blijf leren. Ken iedereen. Het idee van op een paard gaan zitten, is niet genoeg. Je moet ook goed kunnen rijden
6. Zoek partners op dezelfde essentie en waar je mee op vakantie zou willen en kunnen
7. Heb het Lef dingen te doen die je nog nooit hebt gedaan en zeg en zorg dat het goed komt. Wees onverschrokken naïef
8. Maak formeel informeel, congressen, opdrachten, plannen van aanpak, verslagen, ontmoetingen
9. Maak je Levens Werkdag zo mooi mogelijk. Begrijp dat mooi werk ook automatisch goed werk is. Wees waarachtig en laat je raken. Verwar werk met vriendschap en leven. Maak van je werk je leven. Besef dat het levenstijd is die je opmaakt.
10. Hou de dingen kleinschalig, geheim en ondergronds. Niet voor iedereen. Zeker nooit verplicht. Maak iets zo tot object van begeerte
11. Gebruik nieuwe, consistente taal.
12. Weet wat je weglaat. Ken de gangbare modellen en concepten en vervang deze door lichtvoetige versies.
13. Laat je niet vangen. Hoor overal bij en nergens. Beweeg in verschillende groepen en verbind deze.
14. Raak jezelf niet kwijt. Blijf staan voor je zaak. Kies voor de consequenties van je overtuiging. Als je vrijgevig wilt zijn, geef je de meeste rondjes
15. Geef andere meesters ruimte, podium en licht
16. Doe maar wat. En doe dat toevallig heel goed
17. Buig de regels naar je eigen hand. Of ontduik ze. Of ontregel ze
18. Laat je irritatie de bron zijn van iets nieuws en schoons
19. Geniet ervan maar niet te lang. Blijf nieuwsgierig naar wat nog ontdekt kan worden. Omring je met lokpaarden die jou verleiden van je eigen eiland af te komen
20. Geloof vooral niet wat ik te zeggen heb. Maar onderzoek wat het voor jou betekent om lokpaard te zijn. Hanteer daarbij het principe van vooruit leven en achteruit leren. Naai het genie er achteraf in. Ontdek je eigen meesterschap. En doe dat beter dan ik. Bijvoorbeeld in 5 lessen...
En dit is het bewuste filmpje:
Links over Edushock Experience:
http://www.muzketier.nl/?p=2494 met de tekst van de tweetserenade
http://www.karinblogt.nl/archives/4041 mooie blog van deelnemer Karin Winters
http://www.trendmatcher.nl/ Een blog over dit event van een digitale onderwijziger
http://kimravers.wordpress.com/2012/03/08/edushockexperience/ mooie ter plekke getekende visuals
Een YouTube-filmpje van Lex Hupe met een korte sfeerimpressie van Edushock.
Een film op Leraar24 over de omgekeerde leerweg van de Waterfabriek.
Een YouTube-filmpje van Lex Hupe met een korte sfeerimpressie van Edushock.
Een film op Leraar24 over de omgekeerde leerweg van de Waterfabriek.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten