Welkom

Mijn naam is Tjeu. Een ontelbare woordenstroom heb ik in mijn leven al gedeeld. Met vrienden, lezers, leerlingen, collega's en onbekenden. Vol liefde, emotie, soms met woede, dan weer met grote dankbaarheid. In boeken, op schoolborden, in trendy magazines, tijdschriften en nu online. Voor mij, voor jou.



woensdag 14 september 2011

NNF 2011: een Moment Buiten de Tijd

Het is donker in het Drentse bos. Alleen wat lampionlichtjes, en op afstand een bescheiden kampvuur en schaars verlichte tipi’s, zouden kunnen afleiden. Maar dat is in deze nacht, waarin de wereld volgens Kim aan een nieuw Maya-jaar begint, voor mij volstrekt onmogelijk. Naast mij zit namelijk Lidion, clown van beroep. Zij bezorgt mij ongevraagd een Moment Buiten de Tijd. Graag wil ik het ontstaan en de betekenis van dat moment met je delen.
Bij de ontwerpfase van Slimmerkunde heb ik bijzondere mensen en zeer creatieve geesten als Martijn Aslander en Fanny Koerts ontmoet. Zij leven volgens volstrekt andere waardepatronen dan veel andere mensen, die ik in het dagelijkse leven tegenkom. Hun levensfilosofie is dat je samen deze wereld heel wat beter kunt maken als je kennis niet claimt maar zoveel mogelijk deelt. In Zuid-Limburg hebben we daar een prachtige slogan voor bedacht: ‘Ideeën zijn de nieuwe steenkool’. Het fijne van Martijn en Fanny c.s. is dat zij dat gedachtegoed niet alleen beschrijven of vertellen, maar vooral ook elke dag in praktijk brengen.
Beiden nodigden mij en ruim 200 andere delers uit om afgelopen weekend naar een open plek in een rijk Drents bos te komen voor het National Networking Festival 2011. Ik citeer uit de aankondiging: ‘Drie dagen met boeiende workshops in de categorieën Relax, Play, Brain, Media en Soul. En een meeting of minds, een kruisbestuiving tussen de verschillende netwerken en mensen, met eigen disciplines, interesses en talenten. Het is hoog tijd om onze krachten te bundelen!’ Zelf heb ik uit het mega-aanbod gekozen voor o.a. workshops over nieuwe denkmodellen, de methodiek ‘De Boom’ van Juul Martin die je persoonlijke ontwikkeling versnelt en die van Joost Plattel over een revolutionaire ontwikkeling dankzij de QS-methode. Dat is het digitaal verzamelen van allerlei persoonlijke statistieken en die koppelen aan wereldwijde data om vervolgens op basis van de uitkomsten bijvoorbeeld gezonder te leven. Of anders gezegd: door QS bepaalt niet alleen de farmaceutische industrie of de medische wereld maar vooral jijzelf wat goed voor je is.
Nog meer dan deze boeiende workshops lag voor mij de kracht van NNF 2011 in de vele persoonlijke ontmoetingen met louter bijzondere mensen. Aan de bar, op een zwevend plateau, bij het kampvuur, aan tafel, in een fatboy, een tent, een luie stoel of zelfs op een te hard bankje. En steeds opnieuw ging ik als vanzelf helemaal op in wat ik kon geven en wat de ander te bieden had. Het voelde voor mij als een weldaad, een geestelijke stortdouche in een wereld van claimen, voor jezelf houden, concurrentie en overtroeven.
Lidion was één van hen. Ik voel me schuldig tegenover haar. Wat zij diep in de nacht vertelde, was namelijk zo intens dat ik niet in staat was om te delen. Het eenrichtingsverkeer aan passie en emoties was zo heftig, dat elke onderbreking of toevoeging door mij een minachting voor Het Moment was geweest. Misschien begrijp je het beter als je haar site leest en aan het werk ziet met Bosnische kids en ouderen met een oorlogstrauma, waarvoor Lidion nog ondersteuning kan gebruiken:


Het zal niet vreemd zijn dat ik me erg bevoorrecht heb gevoeld, daar in het verre Drenthe. In de hoogst gerankte online encyclopedie wordt de overdrachtelijke betekenis van ‘bevoorrecht’ beschreven als ‘aangename zaken genietend die velen niet bezitten’. Daarom is het goed dat er in september 2012 wéér een NNF staat gepland, want met dit virus kunnen niet genoeg mensen bevoorrecht worden.

Hier vind je foto's, andere blogs en video's over NNF

3 opmerkingen:

  1. Ongelofelijk knap hoe je het onder woorden brengt! Mij lukt het nog steeds niet....

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Tjeu, wat een prachtig stuk! Het is voor mij nog moeilijk om het NNF te omschrijven, maar wat jij hier neer zet is zo fijn! Dankjewel :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dag Tjeu,
    Jouw beschrijving en je openheid en eerlijkheid hebbeb me nieuwsgierig gemaakt naar NNF.
    Blijkbaar kun je heel goed delen!
    Ik heb twee vragen om te overdenken:
    - wat raakte je in haar verhaal en waarom?
    - wat maakte dat je je schuldig voelde naar haar?
    Voor alle duidelijkheid, ik stel de vraag niet om antwoord van je te krijgen...

    Ik kijk ernaar uit je te ontmoeten!

    BeantwoordenVerwijderen