Welkom

Mijn naam is Tjeu. Een ontelbare woordenstroom heb ik in mijn leven al gedeeld. Met vrienden, lezers, leerlingen, collega's en onbekenden. Vol liefde, emotie, soms met woede, dan weer met grote dankbaarheid. In boeken, op schoolborden, in trendy magazines, tijdschriften en nu online. Voor mij, voor jou.



dinsdag 15 februari 2011

Vonken

Vandaag neem ik voor de tweede keer deel aan de cursus 'Vonken van Vernieuwing' in Nijmegen. In de folder sprak me vooral de oproep aan om als onderwijsvernieuwer ook eens naar de andere kant te kijken. Dat is de kant die in eerste instantie minder zichtbaar is of liever niet wordt benoemd. Terwijl, zo verzekeren de cursusleiders Yvon & Hilde mij, vernieuwing juist vanuit een onverwachte hoek komt. Misschien zelfs van plekken die ik eerder heb uitgesloten, bijvoorbeeld van medewerkers die vooral hun weerstand lieten zien. Ik herken het uit mijn dagelijkse praktijk als schoolleider. Bijvoorbeeld in mijn soms eenzijdige zoektocht naar commitment, in samenstelling van werkgroepen, in persoonlijke ontmoetingen en voorkeuren...
Ik citeer verder: "Het niet toelaten van andere zienswijzen, of dat nu oordeel, ongeduld of onwetendheid is, maakt dat het niet geziene deel de gedragingen van het hele systeem beïnvloedt. Wat je wegduwt zet druk op het systeem, het duwt terug - en alles blijft bij het oude'. Opnieuw zo herkenbaar. Dus stap ik zo dadelijk met een koffer vol verwachtingen in de auto richting Nijmegen. Wordt vervolgd.

1 opmerking:

  1. Ik wacht nog steeds... :-)

    (laat je niet opjagen, Tjeu--het is zondag!)

    BeantwoordenVerwijderen