Welkom

Mijn naam is Tjeu. Een ontelbare woordenstroom heb ik in mijn leven al gedeeld. Met vrienden, lezers, leerlingen, collega's en onbekenden. Vol liefde, emotie, soms met woede, dan weer met grote dankbaarheid. In boeken, op schoolborden, in trendy magazines, tijdschriften en nu online. Voor mij, voor jou.



zondag 21 november 2010

Lenig denken

Bijna twee weken blogstilte van mijn kant.'Is uw blog misschien gedynamiteerd?' vroeg een Belgische vriend dit weekend. Nee, opgeblazen is slimmerkunde.blogspot.com zeker niet. Om in de Vlaamse stijl te blijven: ik was omnipresent, behalve in mijn eigen digitaal uitstalraam. Het was geen gebrek aan doorzettingsvermogen, hetgeen volgens de lessen van mijn voorbeeldblogger Karin (met-k.com) de belangrijkste competentie voor een blogger is. Mijn werk als directielid van een school onder druk slurpte die veertien dagen echter elk deeltje energie uit mijn toch al niet meer zo goddelijk lichaam. Maar na die charmante oproep uit Vlaanderen voel ik me bijna verplicht om weer wat frequenter te bloggen.

De tijd van lijstjes breekt weer aan. Eerst de wenslijstjes voor Sint en Kerst. Elk jaar een enorm gedoe. Opa heeft al alles. De kids hebben er eigenlijk geen tijd voor. En vrouwlief heeft wel altijd bescheiden keuzes, maar door het aantal wensjes is ook dat lijstje niet gemakkelijk om te zetten in een snel koopavondje 'Sint-presentjes scoren'. Dan heeft mijn collega en vriend Jos het heel wat makkelijker. De lijstjes van zijn dochter en vrouw zijn even voorspelbaar als makkelijk: boeken, boeken en nog eens boeken. Meer dan 3000 hebben zij er al van en je komt ze op elk plekje in hun huis tegen. De familie J.Bol-Com dus.

Toch weet ik zeker dat ze één boek nog niet hebben, want dat is pas verschenen. Het mailberichtje van mijn Vlaamse vriend zorgt ervoor dat ik het graag  als cadeautip wil delen. 'Lenig denken' is de titel. Je raadt het al: geschreven door een Vlaamse Ideeënmaker en journalist. In dit geval Sigrid van Iersel. Zij vindt dat creatief denken iets is wat iedereen in zich heeft en verder kan ontwikkelen. Ik citeer: "Het vermogen om creatief te denken helpt om flexibel om te gaan met veranderingen, nieuwe kansen te zien en eigen verantwoordelijkheid te nemen. Mijn boek Lenig denken bevat alle stappen die daar voor nodig zijn: het inzetten van je verbeelding, denken in mogelijkheden en kansen, het leggen van slimme verbindingen, et cetera. Met praktische tips, ideeën en oefeningen kun je zelf je vermogen tot creativiteit oprekken, soepeler en sterker maken."

Helaas wordt het kerstcadeau voor alle medewerkers van mijn school elk jaar al in augustus bepaald, anders had dit boek er beslist deel van uitgemaakt. Heb je je eigen lijstje nog niet af? Neem dan een kijkje op http://www.lenigdenken.com/. Je vindt er o.a.een filmpje waarin de auteurs meer vertellen over lenig denken en je kunt er als warming-up alvast een paar hoofdstukken downloaden. Meteen bestellen kan ook. Bij..... juist, ja!

2 opmerkingen:

  1. Dank voor je leuke blog! Twee kleine aanvullingen: ik ben niet Vlaams maar Nederlands. En ik heb het boek niet alleen geschreven, maar samen met Rineke Rust en Marenthe de Bruijne.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. in het begin ben je op zoek naar je draai als blogger. als je het belngrijk genoeg vindt wil je het onderdeel kunnen maken van je (werk)dag. maar het is even zoeken naar die ruimte om te bloggen. daarom zoek je in het begin die draai en zul je even moeten volhouden om die draai natuurlijk te laten zijn. :-) want je wilt natuurlijk dat bloggen leuk is. je wilt eigenlijk dat je niet wachten kunt een stukje te tikken. dat gevoel heb ik vaak; dat ik ergens ben en bedenk dat ik daar graag zo snel mogelijk iets over wil melden als ik de gelegenheid heb!

    BeantwoordenVerwijderen