Welkom

Mijn naam is Tjeu. Een ontelbare woordenstroom heb ik in mijn leven al gedeeld. Met vrienden, lezers, leerlingen, collega's en onbekenden. Vol liefde, emotie, soms met woede, dan weer met grote dankbaarheid. In boeken, op schoolborden, in trendy magazines, tijdschriften en nu online. Voor mij, voor jou.



zondag 7 november 2010

Het nieuwe werken

Zondag is de dag bij uitstek om minstens vijf dagen vooruit te kijken. Wat brengt de nieuwe week aan klussen, ontmoetingen, kansen en bedreigingen? Wanneer komt de balans tussen werk en vrije tijd in gevaar en kan ik daar alsnog iets aan doen? Een bezinningsmoment dat vooral werkt op de late zondagavond met de voeten op de bank, mooie muziek op de achtergrond en een Chateau Neubourg rechtstreeks uit die prachtige blauwe fles.

Maar een tweet van Anita Smit zorgt er vandaag voor dat dit moment al heel vroeg wordt opgezocht, zij het met een croissantje en koffie met opgeklopte melk in plaats van Neubourg...  Anita ken ik ook al van het project Slimmerkunde. Ze drong door tot de finale van de 'meest sexy ambtenaar', maar bewondering heb ik vooral voor haar betrokkenheid, creativiteit en out-of-the-box denken. Anita is een van die mensen die van nature en schijnbaar moeiteloos haar omgeving inspireert. Haar 'ding' is Het Nieuwe Werken. Vertrekpunt: je bepaalt zelf wanneer en vooral waar je werkt, als je maar de afgesproken resultaten haalt. Je mag dus ervoor kiezen om niet in de file te gaan staan maar alvast thuis te beginnen. Of een deel van de dag bij S2M te werken om meteen je netwerk te versterken. Of je kiest voor een andere omgeving die je veel beter vindt passen bij jou en je klus van dat moment, ook binnen het eigen kantoorgebouw. Volgers van het Nieuwe Werken bepalen zelf of ze ervoor kiezen uren onderweg te zijn naar en van een vergadering of liever de voorkeur aan skypen geven.

Van werknemers vraagt het Nieuwe Werken zeker wat meer discipline om die vrijheid aan te kunnen (...), van managers meer resultaatgerichte aansturing en een passende aanpassing van de werkplekken. Op het volgende filmpje is te zien hoe Anita dat op een ministerie heeft gerealiseerd:   http://bit.ly/b7QgYX
Komende week zul je ongetwijfeld meer over Het Nieuwe Werken horen en zien, want van 8 t/m 12 oktober is het, ja hoor, De Week van het Nieuwe Werken: http://bit.ly/9L8FdO. Voor mij een reden om vrijdag a.s. vier gemotiveerde 6 vwo'ers door het land te sturen om kennis te maken met dit fenomeen. Wordt vervolgd dus!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten